Cal triar el moment més adequat per iniciar al nen en aquest hàbit:
• Mai després d'una malaltia o qualsevol canvi important en la seva vida. (És més, aquests canvis poden suposar un retrocés quan ja s'ha iniciat el control i cal assumir-los amb tota normalitat i donar suport al nen).
• El nen mostra interès per les evacuacions i pel que apareix en els bolquers (són conscients que ells ho han fet).
• Utilitza el llenguatge corporal o verbal relacionat amb aquest aprenentatge.
• Percep si està mullat o sec.
• No mostra rebuig al orinal (al principi el percep com una joguina) i el seu desenvolupament motriu li permet seure sol sobre ell i aixecar-se.
• Distingeix l'orina de les deposicions.
• S'allarguen els períodes en què el bolquer roman sec.
• Intenta pujar o baixar els pantalons i la roba interior.
• És convenient aprofitar el bon temps per evitar refredaments, quan a més es porta menys roba
• Mai realitzar-lo durant el primer trimestre, en ser el període d'adaptació.
Control d'esfínters diürn
Retirem el bolquer.
Es procedeix a treure el bolquer quan ja ha aconseguit mantenir-se sec durant aproximadament 2 hores ja que amb ell no s'adona quan s'està fent pipí o quan ja ho ha fet. És probable, que al principi ens avisi després que ja s'ha mullat, és bon símptoma, ja que demostra que ja identifica el moment i amb el temps aprendrà a avisar-nos abans que això passi.
Tanmateix, ens avisi o no, cal tenir en compte quan el nen sent la necessitat d'evacuar (que en el cas dels excrements és molt evident), i com crida l'atenció, aleshores s'ofereix al nen l'orinal, fent-lo seure cada dia a la mateixa hora, durant 5 minuts màxim i no més de 2-3 vegades al dia (això especialment per a l'eliminació d'excrements, que controlaran abans que l'eliminació del pis).
En cas que se li hagi escapat en les robes just abans de seure, se’l ha d’asseure de totes maneres, ja que així és com relaciona les dues situacions. En aquest cas, se li neteja en seguida i se’l canvia, evitant enfadar-se o cridar i se li deixa una altra estona a l'orinal, ja que possiblement no hagi acabat la seva evacuació ( poc a poc anirà associant l’evacuar amb estar assegut a l'orinal ).
Si fa pipí o caca, se li mostra el resultat, es valora positivament manifestant la nostra alegria i se li neteja i se li seca.
Poc a poc li anirem inculcant quan ha d'anar sol al bany (aproximadament a les 2 hores de no haver fet pipí) i amb el temps, a anar abandonat l'orinal per passar a utilitzar el wàter, aprofitant el moment per ensenyar-li a utilitzar el paper higiènic i tirar la cadena, per posteriorment rentar-se i assecar-se les mans, així com col•locar-se la roba.
Durant aquest procés, el bolquer se li retirarà únicament pel dia, mantenint-se en la migdiada, per sortir al carrer, i durant la nit. Es fa necessari a més que la família segueixi les instruccions de l'escola quan aquesta determini els moments en què cal retirar el bolquer i en els quals ha de romandre lloc, com a garantia d'assoliment d'objectius i d'èxit i evitar confusions i dificultats que no farien si no entorpir el procés.
Control nocturn del pis
És més tardà per ser molt més difícil ja que a l'estar adormit, no és conscient del que passa i per tant no és capaç de controlar-lo. Ha d'iniciarúnicament quan controli bé el diürn . Abans de treure el bolquer durant la nit, hi ha de contemplar uns criteris bàsics:
- És convenient que vagi al lavabo abans d'anar a dormir i posar-li immediatament al matí a l'aixecar-se.
- Procurar que no begui massa líquid abans d'anar al llit.
- Vam començar traient el bolquer de la nit, especialment a l'estiu donada la temperatura, tenint en compte que al principi es farà pipí, és necessari que el nen senti les molèsties que això suposa, però se li neteja i es canvia la roba de llit tacada i pijama perquè el nen experimenti la diferència sec /humit, net / brut. No se li han de fer comentaris despectius o de retret que a certa edat li poden avergonyir, tan sols se li ressaltaran els aspectespositius i els intents que fa per superar-se. A poc a poc, anirà controlant.
- Mantenir la constància i tenir paciència sense esperar resultats ràpids. La nostra ansietat i angoixa es transmetrà al nen, provocant un problema major. Hem de tenir en compte que poden donar-se retrocessos per diferents motius.
D'altra banda, tot i que les dificultats poden donar-se en qualsevol nen/a, són més propensos els acnees (psíquics per la seva lentitud en maduració cognitiva pel que la seva adquisició estarà en relació a la seva edat mental, física i motriu).
En tots els casos on es produeixin retards o retrocessos, el tractament serà millorar l'autoestima i seguretat personal del nen, treballant lesrelacions afectives i la seva integració social.
OBJECTIUS
1-3 anys
- Seure /aixecar-se
- Començar a utilitzar l'orinal
- Sentir brut / mullat, i demanar ajuda
- Demanar pis-caca
- Controlar esfínters als 3 anys
Passos metodològics d'aquest aprenentatge
S'organitzen els espais, els temps i els materials com a suport d'aquesta activitat.
• S'informa l'escola o viceversa, sobre el procés que es va a iniciar, demanant la seva col•laboració. S'insistirà en la importància d'aquest aprenentatge i de la coordinació amb ells com a part fonamental del procés.
• Transmetre al nen en el moment del canvi l'acció que realitzem, fent-li veure també les diferències amb els més grans que ja controlen.
• Iniciar el primer contacte amb l'orinal en grup de forma lúdica i divertida, perquè es vagi familiaritzant amb el seu ús.
• Asseure el nen a l'orinal uns 5 minuts procurant que no es cansi ni avorreixi, el que seria contraproduent. En qualsevol cas, reforçarcontínuament amb lloances i mostres d'aprovació davant el seu esforç i col•laboració.
• Centrar l'atenció del nen en els seus propis excrements / orina, mostrar aquests i lloar l'acció com un autèntic èxit, demostrant la nostra alegria.
• Un cop aconseguit això, procedir a les rutines d'higiene relacionades amb aquest procés: rentar-se les mans amb aigua i sabó, eixugar i estirar la cadena.
• Els contactes amb l'escola seran continus per tal de poder revisar i modificar els nostres plantejaments.
• Mai després d'una malaltia o qualsevol canvi important en la seva vida. (És més, aquests canvis poden suposar un retrocés quan ja s'ha iniciat el control i cal assumir-los amb tota normalitat i donar suport al nen).
• El nen mostra interès per les evacuacions i pel que apareix en els bolquers (són conscients que ells ho han fet).
• Utilitza el llenguatge corporal o verbal relacionat amb aquest aprenentatge.
• Percep si està mullat o sec.
• No mostra rebuig al orinal (al principi el percep com una joguina) i el seu desenvolupament motriu li permet seure sol sobre ell i aixecar-se.
• Distingeix l'orina de les deposicions.
• S'allarguen els períodes en què el bolquer roman sec.
• Intenta pujar o baixar els pantalons i la roba interior.
• És convenient aprofitar el bon temps per evitar refredaments, quan a més es porta menys roba
• Mai realitzar-lo durant el primer trimestre, en ser el període d'adaptació.
Control d'esfínters diürn
Retirem el bolquer.
Es procedeix a treure el bolquer quan ja ha aconseguit mantenir-se sec durant aproximadament 2 hores ja que amb ell no s'adona quan s'està fent pipí o quan ja ho ha fet. És probable, que al principi ens avisi després que ja s'ha mullat, és bon símptoma, ja que demostra que ja identifica el moment i amb el temps aprendrà a avisar-nos abans que això passi.
Tanmateix, ens avisi o no, cal tenir en compte quan el nen sent la necessitat d'evacuar (que en el cas dels excrements és molt evident), i com crida l'atenció, aleshores s'ofereix al nen l'orinal, fent-lo seure cada dia a la mateixa hora, durant 5 minuts màxim i no més de 2-3 vegades al dia (això especialment per a l'eliminació d'excrements, que controlaran abans que l'eliminació del pis).
En cas que se li hagi escapat en les robes just abans de seure, se’l ha d’asseure de totes maneres, ja que així és com relaciona les dues situacions. En aquest cas, se li neteja en seguida i se’l canvia, evitant enfadar-se o cridar i se li deixa una altra estona a l'orinal, ja que possiblement no hagi acabat la seva evacuació ( poc a poc anirà associant l’evacuar amb estar assegut a l'orinal ).
Si fa pipí o caca, se li mostra el resultat, es valora positivament manifestant la nostra alegria i se li neteja i se li seca.
Poc a poc li anirem inculcant quan ha d'anar sol al bany (aproximadament a les 2 hores de no haver fet pipí) i amb el temps, a anar abandonat l'orinal per passar a utilitzar el wàter, aprofitant el moment per ensenyar-li a utilitzar el paper higiènic i tirar la cadena, per posteriorment rentar-se i assecar-se les mans, així com col•locar-se la roba.
Durant aquest procés, el bolquer se li retirarà únicament pel dia, mantenint-se en la migdiada, per sortir al carrer, i durant la nit. Es fa necessari a més que la família segueixi les instruccions de l'escola quan aquesta determini els moments en què cal retirar el bolquer i en els quals ha de romandre lloc, com a garantia d'assoliment d'objectius i d'èxit i evitar confusions i dificultats que no farien si no entorpir el procés.
Control nocturn del pis
És més tardà per ser molt més difícil ja que a l'estar adormit, no és conscient del que passa i per tant no és capaç de controlar-lo. Ha d'iniciarúnicament quan controli bé el diürn . Abans de treure el bolquer durant la nit, hi ha de contemplar uns criteris bàsics:
- És convenient que vagi al lavabo abans d'anar a dormir i posar-li immediatament al matí a l'aixecar-se.
- Procurar que no begui massa líquid abans d'anar al llit.
- Vam començar traient el bolquer de la nit, especialment a l'estiu donada la temperatura, tenint en compte que al principi es farà pipí, és necessari que el nen senti les molèsties que això suposa, però se li neteja i es canvia la roba de llit tacada i pijama perquè el nen experimenti la diferència sec /humit, net / brut. No se li han de fer comentaris despectius o de retret que a certa edat li poden avergonyir, tan sols se li ressaltaran els aspectespositius i els intents que fa per superar-se. A poc a poc, anirà controlant.
- Mantenir la constància i tenir paciència sense esperar resultats ràpids. La nostra ansietat i angoixa es transmetrà al nen, provocant un problema major. Hem de tenir en compte que poden donar-se retrocessos per diferents motius.
D'altra banda, tot i que les dificultats poden donar-se en qualsevol nen/a, són més propensos els acnees (psíquics per la seva lentitud en maduració cognitiva pel que la seva adquisició estarà en relació a la seva edat mental, física i motriu).
En tots els casos on es produeixin retards o retrocessos, el tractament serà millorar l'autoestima i seguretat personal del nen, treballant lesrelacions afectives i la seva integració social.
OBJECTIUS
1-3 anys
- Seure /aixecar-se
- Començar a utilitzar l'orinal
- Sentir brut / mullat, i demanar ajuda
- Demanar pis-caca
- Controlar esfínters als 3 anys
Passos metodològics d'aquest aprenentatge
S'organitzen els espais, els temps i els materials com a suport d'aquesta activitat.
• S'informa l'escola o viceversa, sobre el procés que es va a iniciar, demanant la seva col•laboració. S'insistirà en la importància d'aquest aprenentatge i de la coordinació amb ells com a part fonamental del procés.
• Transmetre al nen en el moment del canvi l'acció que realitzem, fent-li veure també les diferències amb els més grans que ja controlen.
• Iniciar el primer contacte amb l'orinal en grup de forma lúdica i divertida, perquè es vagi familiaritzant amb el seu ús.
• Asseure el nen a l'orinal uns 5 minuts procurant que no es cansi ni avorreixi, el que seria contraproduent. En qualsevol cas, reforçarcontínuament amb lloances i mostres d'aprovació davant el seu esforç i col•laboració.
• Centrar l'atenció del nen en els seus propis excrements / orina, mostrar aquests i lloar l'acció com un autèntic èxit, demostrant la nostra alegria.
• Un cop aconseguit això, procedir a les rutines d'higiene relacionades amb aquest procés: rentar-se les mans amb aigua i sabó, eixugar i estirar la cadena.
• Els contactes amb l'escola seran continus per tal de poder revisar i modificar els nostres plantejaments.
• Es procedirà a
treure el bolquer durant el dia, una vegada que el nen romangui sec un nombre
significatiu de vegades entre les posades, i en qualsevol cas almenys dues
hores, mantenint-lo en la migdiada, a la nit i per sortir al carrer . Podria
retirar-li abans si fa bon temps o si capta la sensació de mullat entre les
cames. Aquesta mateixa seqüència la seguiran els pares a casa, especialment els
caps de setmana.
• El control es
considerarà plenament adquirit quan el nen ens manifesti amb autonomia quan té
ganes i sigui capaç d'anar sol al bany.
No hay comentarios:
Publicar un comentario